måndag 1 december 2008

Baisch.

Julia snackar ganska mycket nu. Idag har hon högt och tydligt sagt Baisch och pekat mot sin blöja ett flertal gånger. Det är inte alltid som det betyder att det faktiskt är bajs där, det verkar som att hon har kommit på att hon kan säga till lite innan så att vi ska veta om att det snart kommer en lite present i blöjan. Igår försökte vi oss på att sätta henne på pottan när hon hade pratat om det en stund, men då blev hon bara arg och ville inte alls vara med. Då försökte vi distrahera henne med att hon kunde få sitta och titta på Alfons Åberg samtidigt som hon satt på pottan och det funkade en stund, men inte kom det ut något inte. Men vi behöver nog inte oroa oss för henne om hon inte klarar av pottan än på något år så det känns lugnt.

Annars har jag och Julia varit på småbarnssång idag. När vi var där bjöd vi hem Märta och hennes Pappa John på lunch och sen var de kvar fram till kl 15 ungefär. Det var väldigt roligt, men Julia och Märta kom inte helt överens. Dels är ju Märta bara 9 månader gammal och kanske lite för ung för Jullan och dels så gillar nog inte Julia riktigt när något annat barn petar på hennes leksaker... Hade också en spekulant på mina gamla vinterdäck här men tyvärr visade det sig att däcken var för små (vi testade till och med på hans bil) så det gick i stöpet. Om det inte hade varit för det hade han gärna köpt dem så det kändes lite dråpligt. Hellre en tusing i handen än gamla däck i matkällaren, så att säga.

Sen kom Bella hem från jobbet strax efter 17 och då försökte vi äta lite mat tillsammans, hela familjen, men Julia var (blev) på dåligt humör och ville inte alls äta. Något som har hänt ett antal gånger den senaste veckan. Väldigt frustrerande och irriterande när det bara blir skrik och gråt så fort vi pratar om mat. Men det är väl en del i hennes utveckling och hon svälter ju inte direkt. Kan säkert ha något med hennes (kommande) tänder att göra också, men än så länge har det inte synts några nya gaddar så vi får kanske dras med det här ett tag till.

När det hade lugnat ned sig lite här hemma och Julia hade badat, fått på sig pyjamas och druckit välling så stack jag iväg till badhuset. Det är så skönt att komma dit strax innan 20 eftersom det är så lite folk då. Simmade ganska bra och tog en hel del lite djupare, längre dyk så att jag skulle träna lungkapaciteten lite mer. Sen snackade jag med en pratglad man (invandrare såklart, svennar är sällan så trevliga) i bastun så att vi nästan missade att det blev bråttom att ta sig därifrån innan badhuset stängde vid 21. Men vi hann ut och sa hejhej, trevligt att prata. Kul. Han frågade om jag ville ha ett trumset. Ångrar lite att jag inte nappade mer på det erbjudandet. Hans son hade spelat trummor förr, men hade flyttat nu och använde dem inte mer. Jag tänkte nog att de kanske mest var skräp, men man kan ju ha fel. Om jag träffar honom igen ska jag nog fråga om de finns kvar. Han gick förresten i simkurs, hade inte lärt sig simma som barn och ville lära sig nu trots att han säkert var en bra bit över 50. Modigt faktiskt.

Sen handlade jag lite mjölk på vägen hem. Landade i soffan med lite päronkräm och två mackor. En med ost och en med honung. Sen kollade vi på Boston Tea Party på datorn. Funkar alldeles utmärkt att inte ha någon TV. Allt man vill se (nästan) finns ju på tevekanalernas hemsidor. Adventskalendern till exempel. Kollade på den med Julia i morse. Tror att jag uppskattade den mer än hon, men det gör inte mig något. Hon kan ju kolla på Teletubbies och Pingu om hon vill. Jag gillar Anders & Måns. Även i julkalendern.

Jahapp. Pratade lite med Henrik också. Vi bestämde att vi skulle försöka få till att åka och spela på Kanal Lokal i Linköping den 18 december, trots att det är hans födelsedag. Hoppas bara att Axlarna kan då också. Nu ska jag sova. Vi ses imorrn.

Inga kommentarer: