torsdag 11 december 2008

Livet och döden.

Olof och Tina var precis här en sväng. De skulle låna Bellas gamla foglossningsbälte och sen blev de fast nån timma, trots Olofs svåra kattallergi. Det är synd att en del är allergiska, skulle vara mycket roligare om de inte var det. Då skulle de kunna komma hit ofta vilket är mycket roligare än att de inte gör det. Kommer hit alltså

De skulle i vilket fall åka till Dublin med bandet (I'm from Barcelona) i morgon så de höll på att fixa det sista innan avfärd. Jag skulle allt bra gärna vilja följa med dem, men själv ska jag jobba som musiklärare från kl. 08 till kl. 11 och sen ska jag sjunga på begravning kl. 12, så jag hinner inte... Det är en liten ovanlig begravningssjungning imorrn (bortsett från Bellas farfars begravning såklart) eftersom jag kände personen som ska begravas. En snäll gammal man som hette Gunnar och skötte sin gamla Saab 900 exemplariskt. Inte en rostfläck på den bilen inte. Och nu är hans fru ensam. Jag pratade med henne på telefon och jag märkte att det var svårt för henne att förstå vad som hade hänt. Det hade visst gått fort. Likaså är det en annan dam i församlingen som gick bort förra veckan. En väldigt omtänksam liten tant som hade ett väldigt gott öga till vår lilla familj. Hon gladde sig alltid när Julia var i kyrkan och tyckte så mycket om att få prata och busa med henne. Vi tänkte ibland att det skulle kunna passa så bra att Julia kunde få vara hemma hos henne någon timma ibland om vi behövde hjälp med barnpassning, och det kändes som att hon skulle ha tyckt väldigt mycket om det. Hon fick också ett julkort av oss förra julen (med Julia i sin lilla tomtedräkt) och hon hade satt upp det väldigt centralt i sin lägenhet så att hon kunde titta på det ofta. Konstigt att hon är borta, det gick väldigt fort det med.

Jo. Det har varit många begravningar i höst. Som väl är har det enbart varit gamla människor och det gör det lite lättare eftersom man kan tänka att de förhoppningsvis har fått leva ett långt och rikt liv och de kanske var nöjda med livet nu.

Som sagt så ska jag vicka lite extra som lärare imorrn. Ska ha hand om 2:or och 3:or i ensemble förutom min vanliga lektion. Det ska bli spännande, anar att ambitions- och talangnivån ligger lite högre bland de eleverna.

Sjöng O, Helga natt för första gången för den här julen idag. Det var en avslutning på en dagledigträff i kyrkan och jag har varit med där de senaste tre åren. Kändes faktiskt riktigt bra, ibland så är jag inte alltid så nöjd med min insats i den sången, men idag så kände jag att jag kunde kruta på ganska bra. Då är det roligt att sjunga!

Hejhej. Nu ska jag dra nåt gammalt över mig.

Inga kommentarer: