onsdag 24 december 2008

Julafton i backspegeln.

Wohoo. Julafton igen. För första gången sedan jag föddes så vaknade jag någon annanstans än hemma eller hos svärmor eller svärfar denna speciella dag. Och det var inget dåligt ställe jag vaknade på heller. Hemma. I min (vår) egen säng. Tyvärr hade vi inte någon möjlighet att låta morgonen gå i ett lugnt och stilla mak eftersom Bella var tvungen att vara på jobbet innan kl. 9... Så vi gjorde oss iordning så gott vi hann och for iväg till Habo för att vara med på Julkrubban i St. Johannes.


Bella spelade faktiskt några bitar (?) på orgeln och det hela var väldigt mysigt. Det var många barn där så Julia hade mycket att titta på också. Och sen, när det hela var klart, for vi hemåt, packade katterna och de saker som var kvar i lägenheten in i vårproppfulla bil och for mot de östgötska vidderna. Vid 14.30 knackade vi på porten till mitt kära fäderneshem och där möttes vi av nästan hela den närmaste familjen som var mitt i matätar-tagen.

Sen avnjöts resten av dagen och kvällen bland barn och kaos och helt vanligt julfirande. Fantastiskt och helt vanligt på samma gång. Jag fick fina presenter trots att jag inte hade skrivit någon riktig önskelista, tack för det, och jultomten pratade sedvanlig finlands-brytning.

Den väldigt skarpsynte Isak noterade dock, när hans farfar kommit tillbaka efter att ha köpt tidningen och helt missat jultomten, att tomten och farfar måste ha köpt sina glasögon på samma ställe...;) Han är inte dum han!

Jaja. God Jul på er!

Inga kommentarer: