fredag 5 december 2008

Bildkavalkad.

Julia hjälper till att baka. Hon vet precis hur man ska göra med russinen. Många på ett och samma ställe ska det va. Annars kan det va.

Jag tror att vi lyckas ganska bra med att ge Julia mysiga julminnen. Och om hon inte kommer ihåg dem så finns ju alltid bilderna kvar. Måste komma ihåg att spara dem på något säkert ställe bara. Datorer är ju inte alltid att lita på.

När Julia och Bella var i en leksaksaffär för någon vecka sedan hittade Julia den här flygeln och hon visste precis hur hon skulle göra. Spela lite. Sjunga lite. Showa lite. Bella hade svårt att få med henne därifrån...

I onsdags var jag och Jullan och hämtade ett spännande paket på posten. Det visade sig vara Farmor och Farfar som hade skickat en fantastisk julkalender som det fanns choklad i! Julia tackar så mycket och hälsar att hon numera hellre äter choklad än vanlig mat...;-)

Skulle ta ett kort på när Julia satt och myste i soffan och hade dragit filten över knäna framför Bolibompa, men när hon såg att jag tog fram kameran så blev det bus istället. Man ska aldrig försitta ett tillfälle till bra bus.
___________________________________________________
I text (till skillnad från bilderna ovan alltså) så har jag idag varit gymnasielärare i estetiskt val, musik idag. Det var inte det mest stimulerande jag varit med om. Men ändå inte så illa. Det värsta var nog när två av grabbarna skulle spela elgitarr och drog fram varsin stärkare och satte sig två meter från varandra och spelade olika sånger på ostämda gitarrer samtidigt... Det lät ungefär som Sonic Youth när de var som mest experimentella, fast ändå inte.
Det som kanske är mest konstigt är att de söker människor som har gått på musikhögskolan till sådana här tjänster, det är enormt slöseri med folks tid och talang. Man behöver inte ha gått 4 år på en högskola och studerat arrangering, dirigering och allt annat fint för att klara av det här, det räcker med att man är någorlunda begåvad och har spelat i band i några år. Hmm. Känns inte som att det är så konstigt att många musiklärare kan upplevas lite bittra...
Jag tror att det här är en del i att jag inte är så jättesugen på att plugga. Det känns helt enkelt inte riktigt tidseffektivt. Jag kommer ihåg när Gustaf snackade om att han tyckte att det kändes mer värdefullt att ta ett lån på 100.000 kr och köpa sig studioutrustning för det och bli bra på att använda den än att gå någon skola där han skulle lära sig att bli bra på den. Learning by doing liksom. Och jag är ganska säker på att jag fungerar bäst så. Att lära mig av att göra. Inte läsa om det i två år och sen göra det. Men å andra sidan så är det ju mycket praktik i utbildningarna nuförtein också. Eller hur?! Och man måste ju uppenbarligen ha en utbildning för att få jobb. Jag menar. Det säger sig ju självt att man inte kan vara bra på något om man inte har gått i en skola och lärt sig det. Eller inte.
Nåja. Jag och Julia har hängt med Olof och Tina hela eftermiddagen. Det var väldigt trevligt! Bella jobbade, hade sitt första luciatågs-uppträdande med barnkören ikväll och det var visst väldigt lyckat, kul!
Nu ska jag tömma kattlådan. Den finns alltid där för mig. Det är något jag kan lita på. Känns fantastiskt. Hurra. Kul. Yes. Toppen. Always and 4-ever true, me and you. Kattlådan.

Inga kommentarer: