söndag 18 januari 2009

Söndag. En vecka senare.

Det har varit en något turbulent tid den senaste veckan. Allt från knas med jobb och möten angående det, till inskolning på förskolan för Julia och festligheter med anledning av svägerskans socionomexaminering. Men nu är det söndag kväll och vi har landat igen. Bella framför TV:n som vi har fått låna av Cian (nyss nämnda svägerska alltså) och jag sitter vid datorn. I morgon blir första hela dagen för Julia på förskolan. Eftersom jag ska börja ett vikariat som förskolelärare som börjar kl. 7.30 och Bella åker till sitt jobb i Aneby kl. 7.15 så måste vi lämna Julia redan vid 7 på förskolan... Känns lite tungt, men jag tror nog att hon trivs bra. Inskolningen har verkligen gått som på räls och hon verkar vara avslappnad och glad när hon är där. Fröknarna är verkligen jättetrevliga och barnen på avdelningen är städade, nysnutna och snälla. Det känns skönt.

Fick precis reda på att spelningen på Kanal Lokal den 29 januari har blivit inställd eftersom hela Kanal Lokal har gått i konkurs... Riktigt tråkigt! Inte bara för oss utan för alla de anställda, och speciellt vår vän Julia som jobbade (jobbar?) där. Undrar om det beror på "finanskrisen" eller om det skulle gått den vägen ändå?

På tal om "finanskrisen" så blir jag lite trött på allt snack om den. Det är klart att det är en svacka inom ekonomin just nu, men det känns lite som att vi själva, mer eller mindre, också skapar den. Allt snack och alla avsked och alla spekulationer gör ju att allt blir mer och mer osäkert. Om bara de stora företagen hade lite is i magen (och kanske lite mer heder och moral) så kunde de väl rida ut stormen utan att avskeda sådana mängder med anställda och istället låta vinsten bli lite lägre än förväntat. För det handlar ju aldrig om att de ska gå back eller så. Nejdå, det handlar ju bara om att de inflytelserika aktieägarna är rädda för att tjäna mindre pengar än vad de hade väntat. Och då påverkar ju det de mindre företagen som inte har samma vinstmarginaler och är beroende av de stora. Och så får folk sparken och samhället får stå för en massa ersättning och storföretagen kan fortsätta tjäna pengar så att de rika kan bli ännu rikare. Och handla grönt marmorgolv. Det såg jag att en av Spice Girls-tjejerna skulle göra. Hon hade åkt ända från USA till Kolmården för att titta på den vackra stenen som hon kanske skulle köpa. Har hon inte hört att det är finanskris eller?...

Jaja. Ska anstränga mig för att vara mer enträgen i mitt bloggande. Tycker ju faktiskt att det är väldigt roligt, men då vill jag ju veta att det är några som läser också. Funderar på att flytta bloggen någon annanstans och se om det blir någon skillnad då.

Hej.

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Har du någon räknare så att du vet hur många som är inne? Jag har typ 100läsare/dag men bara kanske 10 kommentarer...

Min räknare är från cybertools.se. Den är inte superkul men den är en av de få som inte nollställde sig vid nyår:-)

Hoppas ni har det bra
Kram/Veronica

Karin sa...

Jag har läst idag. Och Mattias oxå över min axel.