torsdag 27 november 2008

Danmark.

Kunde inte blogga från min mobil i går kväll som jag hade tänkt mig. Den danska operatören verkade inte vara inne på sådana hi-techgrejer så därför fick ni vänta ända tills idag för att se bilden ovan. Kvaerndrup centrum kl. 21:16 ovanpå en krog där de spelade snooker och hade det livat. Själv var jag precis på väg att lägga mig vid den här tiden eftersom jag tidigare under dygnet bara hade sovit ca 4,5 timmar och kört bil i minst det dubbla. Så jag var trött och behövde sova eftersom den efterkommande dagen skulle se ungefär likadan ut.

Nåja. Vi kan ju stanna en stund vid vad som faktiskt hände i Danmark den tiden vi var vakna. Kl. 10.15 kom vi över bron till Köpenhamn och efter ca 40 minuter strålade vi samman med Poul, Karin, Cian & Fredrik på en vägkrog/kiosk/restaurang. Karlslund tror jag att det hette. Där käkade vi lite mackor och kakor samtidigt som Julia fick sin mat och även passade på att göra 2:an. Väldigt passande. Faktum är att vi inte behövt stanna en enda gång extra för byta blöja på Julia. Hon har passat på att göra de stora grejerna när vi har stannat till lite. Men, men. När vi hade fikat en stund for vi vidare mot Kvaerndrup för att lägga in våra grejer på värdshuset där vi skulle sova. Vi kom nog dit strax efter 13 och fick snabbt slänga in grejerna och byta om eftersom vi skulle vara i Svendborg bara en halvtimme senare för att vara på plats för begravningen.

I Svendborg, som verkligen var/är en mysig hamnstad, mötte vi upp med en mängd kusiner, farbröder, fastrar och andra vänner till Svend (Bellas farfar alltså) som hade samlats i det lilla kapellet för att säga farväl. Det var en fin begravning trots att jag inte förstod allt som sades. Danskan är knepig ibland. Jag ackompanjerade Bella som sjöng två sånger (på svenska) och det blev väldigt uppskattat trots att de kanske inte riktigt förstod allt i texterna, men det känns som att de har lättare för att förstå oss än vi dem ibland. Eller så är det bara så det verkar.

Efter begravningen var det en liten mottagning i en restaurang vid hamnen där vi åt små danska specialiteter i form av bröd med olika sorters skinka och grejer på. Är lite för trött just nu för att redogöra mer precist... Gott var det i vilket fall. Och efter det blev det lite ost och kex och sånt (en hel del dansk ost såklart).

Julia hittade en liten kompis som hette Mille (som faktiskt var en syssling till henne) och de lekte en bra stund med Julias böcker och nallar. Det var mysigt att se en liten 4-årig dansk flicka försöka kommunicera med vår lilla svenna...

Sen åkte vi tillbaka till vårt boende och bytte om till lite mer bekväma kläder (inte kostym alltså) och åkte hem till Pouls ena bror Jörgen (vilket uttalas Jörn alltså). Där åt vi mat och umgicks ända fram tills Julia vid 20 blev alldeles för trött och grinig. Då tackade vi för oss och åkte hem till vår krog igen.

Jag la mig tidigt för att orka upp vid 5.30 igen och köra de 7 timmarna från Kvaerndrup till Jönköping. Vi stannade till vid 8-snåret och åt frukost hemma hos Cians Gustaf i Lund. Där glömde jag även kvar mina nya handskar... Men förutom det stoppet körde vi raka vägen hem. När vi kom hem drog jag på mig kostymen igen och åkte ned till Huskvarna Kyrka där jag skulle sjunga på en begravning kl. 14. Jag kunde knappt hålla ögonen öppna under begravningsakten och tyckte att det var väldigt skönt när jag fick ställa mig upp och sjunga. Sen blev det någon sorts landgång, eller vad det nu kallas, på minnestunden och jag sjöng två sånger till och kompade till en psalm och åt tårta med hallon på. Och när jag var klar där for jag hem för att ta hand om Julia eftersom Bella skulle ha sånglektion. När den var klar åt vi lite kyckling och ris. Sen badade vi Julia, la henne, diskade och så for jag iväg på valberedningsmöte i kyrkan. Sen kom jag hem vid 21.30 och nu måste jag sova. Huh.

Bara en sista sak. Andra avsnittet av Hovstallet är här. Jag vet att ni har bitit på naglarna sen sist så jag tänker inte hålla på det mer. Varsågoda:

Inga kommentarer: