måndag 10 november 2008

Kväll igen.


Kära dagbok. Såg när jag läste gårdagens inlägg att det kanske verkade som att jag inte tyckte att presenterna var så bra, det var de! Har haft tofflorna på mig största delen av min vakna tid idag och tidningen gör att jag sitter alldeles för länge på toan och det första paret strumpor är redan förpassade till smutstvätten. Chokladen är också nästan slut, inte helt slut dock, man har väl lite måttlighet i kroppen...

Dagen idag har inte varit en märkvärdig sak. Småbarnssång, handling, matlagning, simning och andra saker däremellan. Orkade faktiskt inte simma 1 km som jag hade tänkt idag för efter 600 m fick jag så ont i magen så att jag inte kunde fortsätta. Att det var fullt med massa långsamma människor i snabbanan gjorde väl sitt till också, blir så trött på att folk inte fattar att det inte är meningen att det ska bli köer bakom en när man simmar där. Då passar man bättre i fållan bredvid. Men det värsta är väl att jag är så svensk och försynt av mig att jag inte säger något till bromsklossarna utan tyst lider och irriterar mig på dem utan att göra något åt saken. Härlig mentalitet vi har här i Sverige. Inte konstigt att folk blir utbrända och sånt, måste ju finnas en hel del undertryckt irritation i många som aldrig får komma ut eftersom man är så artig. Och går man och är irriterad inuti hela tiden börjar det säkert ryka om hjärnan ett tag. Tror jag i alla fall.

Julia trivs på småbarnssången. Hon gillar sångerna och att vara med i rörelserna och idag var det blinka lilla stjärna, klappa händerna & imse vimse spindel som gjorde mest succé. Sen tycker hon också att det är hemskt roligt att åka i den lilla rutschkanan som finns där. Upp för den lilla trappen och ned för kanan, upp för den lilla trappen och ned för den kanan. Om och om igen.

Lästa något om det här med lekande. Någon som skrev om vikten av att leka som vuxen. Eller ja, kanske inte leka riktigt, men att kunna njuta av en helt nyttolös handling. Som att gunga typ. Det borde byggas fler vuxengungor. Sådana gungor som har riktigt långa kedjor och sitter fast högt uppe i någon ställning. Har ni gungat med en sådan gunga någon gång? Det suger riktigt gott i magen och man förstår varför barnen tycker så mycket om det. Små gungställningar är ju byggda för små barn och det är väl därför som de inte ger samma känsla till oss vuxna (?) när vi sitter ned en stund. Om jag/vi någonsin skaffar ett hus där man kan ha en gunga vill jag nog ha en gunga för vuxna också. Där får man inte tänka på tråkiga saker, bara njuta av suget i magen och det onyttiga i att gunga. Fast det är ju inte onyttigt egentligen, snarare oproduktivt. Jo.

Julia sov förresten till 8 imorse. Det var skönt. Hon väckte mig (Bella hade ju redan farit till jobbet) ganska lugnt och stilla faktiskt. Hoppas att det blir så i morgon också!

Inga kommentarer: