tisdag 23 september 2008

Göttig dag.

Riktigt schysst fynd på erikshjälpen...
Idag har varit en sån därn riktigt bra dag. Vaknade tidigt, men inte för extremt. Vid 7 ungefär. Var trött som vanligt eftersom jag inte gick och lade mig i god tid igår. Men jag fick vila lite på soffan för Julia som, kom och visade saker och ville att jag skulle läsa för henne titt som tätt. Fixade frukost och gjorde mig i ordning för att åka iväg för att öva med Tomas i kyrkan vid kl. 10. Vi ska spela och sjunga på en begravning på torsdag och han hade inte tid att träffas innan då, så vi träffades idag istället. Egentligen hade jag tänkt att ta med Julia dit, men eftersom Bella inte behövde åka till jobbet förrän vid 11.30 så fick Julia stanna hemma och sova lite förmiddagslur. Kom till kyrkan, sjöng och åkte hem igen inom ca 45 minuter. När jag kom hem fixade vi lite mat, pytt i panna och stekta ägg. Jag råkade skvätta lite ägg-fett på Bellas vita tröja så hon blev sur på mig för att jag var oförsiktig... Men, men, det är ju en världslig sak. Tror att vi båda har kommit över det nu. Sen åkte Bella till jobbet. Ungefär samtidigt vaknade Julia och då fick hon också äta mat.
När hon hade ätit fixade vi lite olika saker. Diskade, lekte, kollade mailen och sånt. Efter det gick vi ut i det grymma vädret. Det är så skönt när solen skiner och det är varmt. Då blir jag sugen på att gå ut, annars kvittar det för mig. Vi promenerade genom skog och mark till den lilla lekplatsen vi brukar gå till i/på Ekhagen och hade en mysig stund med gunga, rutschkana, motorcykelåkning och äppelstund. Vid 14 var vi tvungna att gå hemåt eftersom David skulle komma förbi så att vi kunde planera lite skidläger med kyrkan nästa sportlov. Det gick ganska bra faktiskt, hittade nog en deal i Kittefjäll som skulle kunna funka riktigt bra. Inte för dyrt och faktiskt lite lyxigt. Massa lagad mat och hotellfrukost och sånt. Får se om det blir det. Tanken var ju att vi skulle ordna resa till Österrike eftersom vi varit där förut, men gården vi bodde på senast var redan bokad så det gick ju inte.

Under tiden som jag och David fixade med lägergrejor så sov Julia sin eftermiddagslur och när hon vaknade så fick hon gårdagens rester, dvs. potatismos & falukorv. Återigen visade hon att det är något speciellt med det eftersom hon åt för egen hand, något som inte inträffar speciellt ofta annars. I princip aldrig faktiskt. Själv åt jag havregrynsgröt. Det är gott!

Sen gick vi på promenad till Erikshjälpens second hand. Kom dit vid 17.50 och de stängde vid 18 men jag hann ändå hitta både en brödform och en schysst LP (se bilden högst upp). Så nu håller jag på att baka bröd igen. Har nog jäst klart nu. Måste gå och sätta på ugnen förresten. Kommer snart. Sådärja, tillbaka. Efter Erikshjälpen gick vi till Willys och handlade. Såg en påse med fryst bläckfisk. Har jag aldrig sett förut. Det så lite ofräscht ut...

Sen kom vi hem. Badade, fick välling och somnade. Ja, Julia alltså. Jag är fortfarande vaken och har varken badat, druckit välling eller somnat. Än.

Bild från gårdagen då Julia testar trummor.

Allt som allt en väldigt bra dag. Inte minst för det fina vädret och möjligheten att gå med lugna, ostressade steg när jag är ute. Kommer på mig själv ibland med att gå fort och målinriktat och inser att jag inte behöver göra det. Slappnar av i axlarna och sänker hastigheten. Jag är pappaledig (ehrm. Förlåt. Föräldraledig heter det visst), jag har inte bråttom till nåt. Inte om jag inte vill.

Så. Nu ska jag sluta blogga. Bella ringde precis och sa att hon gick av tåget och skulle cykla hemåt. Då ska jag vara en trevlig make när hon kommer hem och inte sitta vid datorn.

Puss från Möken.

Inga kommentarer: