måndag 15 september 2008

Kortis.

Idag har Julia målat med vattenfärg för första gången. Eller ja... Hon tyckte att det var roligare att bara ta vatten på penseln och föra över det till pappret. Färgen var inte så jätteintressant, men några fina streck blev det ändå. Innan själva målandet satte igång hade vi varit på småbarnssång och sjungit klappa händerna när du är riktigt glad och några andra hits. Dock verkar det på Julia som att det inte är så många andra låtar som riktigt kommer upp i samma klass som klappa händerna.... Möjligen kan imse vimse spindel också klassas som en topplistelåt i Julias värld, men så glad som hon blir av förstnämnda sång blir hon inte av särskilt många andra. Hon klappar i händerna redan innan man har kommit till själva hooken liksom.

Sen fick hon lunch och somnade. Vi försöker att få henne att sova lite längre på morgnarna genom att bara låta henne sova en gång om dagen nu för tiden. Det är lite onödigt att hon ska vakna så tidigt och sen vara dödstrött igen redan vid 9-tiden. Så vi försöker. Igår vaknade hon som sagt lite senare än vanligt, men idag var det upp vid 6-tiden som gällde igen. Men det är väl så att det kan ta ett tag sånt här. Nya rutiner måste man vänja sig vid lite.

Men hon sov i alla fall gott i vagnen och jag promenerade hem och pratade med min syster på mobilen. Det var kul, trots att det var lite svårt att höra vad hon sa. Dålig mottagning eller för mycket bilar runtomkring kanske. Väl hemma sov Julia vidare även när jag lyfte över henne till hennes säng. Då skrotade jag omkring ett tag, lyssnade på jazz, tog en dusch och skrev lite mail. Axel D sms:ade och bjöd in sig på fika så jag var lite huslig och gjorde chokladmuffins. Åt ganska mycket smet, den var riktigt god.

Sen kom Bella hem vid 17. Trodde att hon skulle komma vid 18 så det var en glad överraskning. Hon var glad, men väldigt trött i kroppen. Det var ju som sagt hennes första dag som sångpedagog och hon hade inte haft mindre än 18 elever (i enskilda lektioner) i sträck under dagen. Vid 18 drog jag sedan till Axel S & H och planerad svensexa. På vägen hem skjutsade jag Björnler som skulle till klasskompisar på Österängen och skriva skolarbete. Kom hem vid 21.30 kanske. Är trött nu. Ska sova. Bella har redan gått och lagt sig, det är klokt av henne.

Imorgon blir det kanske lite lunch med Hovbäck och Björnler. Får se. Känns som att jag har glömt något viktigt jag ska göra i morgon också?! Jobbig känsla, ska kolla almanackan.

Godnight.

ps. Såg förresten Magnus Betnér i hans nya program ikväll (http://www.kanal5.se/idittansikte)och kände för första gången att jag gillade honom. Skönt att se honom porträtteras lite mer nyanserat än vad man annars får se. Provocerande snack, men nyttigt tankematerial. Han är inte dum. Verkligen inte. ds.

Inga kommentarer: