fredag 12 september 2008

Inspiration?


Jag känner att jag saknar inspiration. Kanske fram för allt när det gäller låtskrivande. Det har bara blivit svårare och svårare för varje år som gått. Och desto fler låtar som jag klämt ur mig som jag trots allt är nöjd med, desto högre lägger jag ribban för mig själv, så det gör att jag får ännu mer prestationsångest eftersom jag vet att jag har skrivit några hyggliga låtar innan. Då kan jag ju inte skriva sämre låtar nu... Ojojoj. Och jag som någon gång hade en fantasi om att bli låtskrivare åt stora artister och bara sitta hemma i min studio i mitt strandhus och skriva hela dagarna och håva in storkovan på att andra artister spelar mina låtar. Bella tycker att det är en bra fantasi, hon tycker att jag ska satsa mer på att försöka skriva för andra, men ärligt talat tycker jag att det känns grymt svårt just nu. Jag kan inte ens skriva något åt mig själv, hur ska jag då kunna skriva åt andra. Och dessutom finns det inte direkt många timmar på dygnet som jag har för mig själv, och det är verkligen ett måste om jag ska kunna skriva. Att kunna sjunga högt och obehindrat på jättefåniga texter med (säkert) en massa grammatiska fel är liksom hela början för mitt låtskrivande. Om jag tror att någon lyssnar på mig blir jag så hämmad så då går det inte. Och att kunna sitta uppe sent på natten och bara spela in demos på datorn är (var) också en sån kreativ sak. Men det går inte så bra när Julia väcker en tidigt på morgonen nu för tiden. Då blir hela dagen efter förstörd. Jaja. Den som lever får se. Jag önskar mig i alla fall ett midikeyboard med usb-anslutning i födelsedagspresent. Då blir det lite lättare att spela in på datorn i alla fall.
Annars har det varit en ganska lugn dag. Julia vaknar sin vana trogen runt 06.15 och är superpigg. Lite senare på förmiddagen fick vi besök av Emma & Jocke som skulle ner till Lund. Det var trevligt. Efter det käkade jag, Bella och Julia omelett med korv och morot i. Riktigt gott faktiskt. Korv är underskattat. Lite senare gick jag och Julia och vilade lite och under tiden så hann Bella sticka iväg till en möhippa som hon skulle på. Så henne har jag inte sett eller hört något från sen 14 idag. Undrar när hon kommer hem? Men jag oroar mig inte. Det är bra tjejer hon är med. Själv ska jag på svensexa om... Kom på att jag inte ska skriva något om nu själva offret (brudgummen) får för sig att läsa här...;)


Men eftermiddagen flöt på lugnt. Höjdpunkterna är när Julia kommer med en bok i handen och vill att jag ska läsa. Då sätter jag mig på golvet och så sätter hon sig väldigt bestämt i mitt knä och så läser vi i någon minut. Sen tycker hon att det får räcka och viker ihop boken och går någon annanstans ett tag. Oftast brukar hon komma tillbaka med samma bok efter en liten stund och så får man upprepa proceduren en gång till. Och kanske ännu en gång en stund efter det. Väldigt mysigt, men man får inte vara stressad, då kan det bli jobbigt. Men jag är inte stressad längre. Jag är ju föräldraledig.

Sen bytte vi med gemensamma krafter sängkläder i hennes lilla säng, badade och åt välling. Så nu sover hon. Jag har lagat lite chili-con-carne, försökt att vara kreativ och spela in en demo på en låt. Kommit åtminstone en bit på vägen med den och nu ska jag strax sova.
Försökte ta kort på Julias snygga frisyr efter att hon hade badat, men hon blev så arg för att det tog för lång tid så det blidde inget av det. Men fick ändå ett fint kort på henne i badet. Och ett kort när hon och Bella var på balkongen. Även om vi föräldrar inte riktigt uppskattar all rörelse som är på gatan utanför vår balkong verkar Julia gilla det. Stora bilar, typ bussar och lastbilar, är väldigt populära. Då säger man "usch" (=buss?), pekar och tittar med stora ögon på objektet i fråga.

Okioki. Godnatt vänner. Ha det fint.

Ps. Imorrn ska jag gå och klippa mig. Det blir skönt. ds.

Inga kommentarer: