lördag 13 september 2008

Plankaren, that's me.

Ett helt hav av husmaskiner. Och det här är bara en liten del av allt.

Idag har jag plankat för första gång en på en väldans massa år. Inte bra, men kanske inte så farligt ändå... Vi tar det från början så kanske ni förstår.

Jo. Det började vid 6-snåret i morse då Julia ljuvt och vänt väckte oss. Jag gick upp och morgonen var ungefär som vanligt, lite soligare än vanligt utomhus bara. Bella fick sova lite extra länge eftersom hon kom hem ganska sent från möhippan (som var väldigt trevlig och rolig. Hon fick bland annat lära sig att dansa afrikansk dans...) och när hon fortfarande sov vid 09.30 bestämde jag och Julia oss för att gå på promenad i det fina vädret. Så vi vandrade nedåt mot sandbankarna och träffade Nilzons (Obs: Par igen) som hade tagit en pigg lördagsmorgonspromenad. När vi hade snackat med dem en stund fortsatte vi och blev snart varse att det den här helgen är husvagns & husbilsmässa på Elmia, eftersom det var smockat med vit-gråa maskiner på varje gräsyta runtomkring mässområdet. Kul, tyckte både Julia och jag, fina bilar & husvagnar är alltid roligt att kolla på. När vi närmade oss mässområdet ytterligare såg jag att det var öppet in till det vanligtvis avspärrade området, så nyfiken som jag är ledde jag barnvagnen in genom grindarna. Där stod husvagnarna i lååånga rader och det hela kändes som ett stort sommarkollo för medelålders män och kvinnor. Volvo, vovve & husvagn, tre ord som sammanfattar hela stället väldigt bra. Och dansband på kvällarna såklart. Sen såg jag att det var öppet in till själva mäss-husen, där alla utställare var. Jag smög mig in och upptäckte att det var fritt fram. Inga vakter eller poliser i närheten. Så jag och Julia försökte att smälta in bäst vi kunde så att vi inte skulle bli utslängda… Vi var där i någon dryg timme och sen, efter att ha beskådat 1000-tals människor, husbilar med inbyggda 4-hjulingar, husvagnar med två våningar och balkonger så fick det vara nog. Vi gick hemåt och passade på att köpa lite mjölk.

Julia gillade nog att det var så mycket folk att titta på.

Vi fick dock gå den osmidiga vägen tillbaka för om vi skulle gå ut via stora ingången var jag rädd att vi skulle bli upptäckta… Ajabaja Mackan. Jag tröstar mig dock med att de förmodligen inte går back trots att jag och Julia stack in en stund. Det var verkligen helt enormt mycket folk på plats. Ganska jobbigt faktiskt.

En helt sjukt lång polar-husvagn. Verkligen sjukt lång.

Sen på vägen hem så trampade jag i hundbajs. Blev lite irriterad och kom på en topp-tre-irritationslista som lyder såsom följer:

1. Folk som inte plockar upp hundbajs efter sina små älsklingar. Väldigt äckligt. Det finns få saker som är så irriterande som att lukta bajs om fötterna.


2. Rökare och snusare som tycker att det är smart att fimpa eller spotta ut snus på marken. Även sådana som tycker att ciggpaket och snusdosor passar bra i vägrenen passar in på denna punkt.

3. Folk överlag som skräpar ner i onödan. Såg en kille som hade en påse med bröd som han kastade ut till fåglarna här på Österängen. När brödet var slut kastade han påsen i vattnet också. Väldigt konstigt. Fattar inte alls hur den killen tänker överhuvudtaget.

Jaja. Efter lunch så cyklade jag till a6 och klippte mig. Efter det så cyklade jag och simmade. Sen cyklade jag hem och här har jag varit sedan dess. Julia har gått omkring med skor inomhus, omaka par skall tilläggas. Hon har också vägrat att äta något annat än sallad till middag. Omeletten (vi har mycket ägg som snart går ut…) och korven dög inte alls idag. När hon och Bella var ute en stund här på kvällen så hade hon med sig ett fint, fint rött löv som hon gav till mig också. Det var väldigt gulligt av henne!

Nu är det nattinatti. Jag är förresten nöjd med frisyren. Det blev en typisk Marcus-frisyr: Kortare på sidorna och längre på toppen med lite snedbena på luggen. Inte så värst innovativt kanske… Prydligt och fint dock.

Gonatt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste först och främst säga att det är kul med en riktig blogg, även om jag har svårt för långa texter (jag tappar lätt fokus)...

Hit kommer jag nog in och kollar nästan lika ofta som du skriver!