måndag 29 september 2008

Hösten är verkligen här.

Det har varit fint väder nästan varje dag i en vecka nu. Helt underbart! Det gör mig gott som förälder att känna ett sug efter att gå ut på promenader istället för att försöka tvinga sig ut bara för att "man ska". Nu både vill och ska jag. Julia fick sitt första ordentliga möte med en gräsmatta full med vackra gula löv igår. Hon var lite tveksam först men tyckte att det var väldigt roligt när föräldrarna kastade löv på varandra. Efter ett tag mjuknade hon lite och började försöka kasta lite själv, men det var lite svårt att få bra grepp om löven, tror jag.
Jag hann ju aldrig skriva så mycket om söndagen igår, ska väl inte skriva för mycket idag heller, men man kan väl säga att den helt enkelt gick åt till ideéllt, skönt engagemang i kyrkan regi. Gudstjänst, församlingsmöte, inköp av barnstolar m.m till småbarnssången och till sist en stund med några ungdomar i kyrkan på kvällen. Lite väl mycket, men ändå väldigt roligt. Det är skönt att inte vara i kyrkan som anställd, det är ju i grund och botten inte det förhållandet jag vill ha till församlingen. Jag vill ju att den ska vara min utökade familj och vänkrets. Inte min arbetsgivare.
Idag har jag haft en dag av återhämtning. Bella for till jobbet vid 7 men jag och Julia sov till 8 och då hade jag fått sova i nästan 9 timmar! Sen hade vi en morgon då åtminstone jag försökte städa upp lite i lägenheten. Klockan 9.40 gick vi till bussen och for till småbarnssången. Idag skulle det komma en reporter från Jönköpingsposten och göra ett reportage om verksamheten och dagen till ära var vi inte mindre än 32 st på plats, 17 barn & 15 vuxna! Väldigt roligt! Tyvärr är jag fortfarande den enda fadern där men jag bad reportern att skriva att pappor också var väldigt välkomna, så vi får väl se...
Sen for vi hemåt och åt lite mat. Julia åt blodpudding, morötter och lingonsylt. Själv åt jag ris och någon sorts köttfärsröra som Bella lagade igår. Väldigt gott! Efter det fick Julia sova. Hon missade sin förmiddagssömn på grund av småbarnssången, så det fick bli en sammanslagning av förmiddagsluren och eftermiddagsluren precis efter lunch. Samtidigt som hon sov passade jag på att ladda ned ett gratis videoredigeringsprogram och lägga in lite gamla klipp från Sparrowkonserter. Kunde egentligen ha dammsugit, men jag orkade helt enkelt inte. Som sagt, en återhämtningsdag idag.
Eftermiddagen flöt på. Julia vaknade. Jag vek lite kläder och sorterade i garderober och framåt 16.30 började jag laga mat. Potatis med falukorv, ost, lök & tomater i ugn. Sen kom Bella hem och vid 17.30 så åt vi mat. Bella var, som vanligt, ganska trött efter sin arbetsdag, men efter att Julia hade badat så fick hon en stund i badet hon med. Det var nog nyttigt.
Sen har timmarna gått. Julia fick sin välling. Bella nattade henne. Jag fastnade framför ett program om någon japan (eller kines?) som har byggt en robot som är i princip exakt likadan som honom själv. Han verkade inte riktigt hundra i sin empatiska förmåga då han änvände sin dotter i experiment för att se om hon kunde knyta an till denna robot, som såg ut som hennes pappa, men ändå var ganska obehaglig. Robotar som försöker att se ut som människor är ganska obehagliga. Hon skulle prata med roboten (som pappan kommunicerade igenom) och det var uppenbart att hon var besvärad av situationen...
Samuel messade också och sa att hans nya kamera som han har byggt på och fixat med så att den ska bli som en "riktig" filmkamera, med ordentligt skärpedjup och så vidare, är klar. Sitter och väntar på att han ska maila en länk till ett filmklipp, som han sa att han skulle göra, men den har inte kommit än så jag antar att jag inte får se något smakprov ikväll.
Vi har även hittat en lösning för att få Sparrows musikvideo klar. En kille som heter David Wramneby ska klippa den och jag hoppas att det inte ska dröja för länge innan den blir klar nu.
Julia sjunger väldigt mycket om kvällarna nu. Vi brukar alltid sjunga två verser ur "tryggare kan ingen vara" för henne om kvällarna och hon försöker att nynna med bäst hon kan. Utan ord och med napp, men man märker att hon försöker att sjunga. Ska bli roligt att följa den utvecklingen. Kanske sjunger hon med några ord om ett halvår?!

Inga kommentarer: